söndag 27 september 2009

Radio blörgh?

Jag och Tobbe satt och åt i dag i Täby C på en pizzeria. När vi kom in och satte oss så spelades Lady Gaga - Pokerface. Strax innan vi gick ut, inte ens en timme senare, så spelades, tro det eller ej... Lady Gaga - Pokerface. Och Tobbe undrade, som jag så många gånger undrat själv: "Varför lyssnar folk på radio fortfarande?". Det är en ganska bra fråga. Det är väldigt begränsat utbud på varje kanal, de har sin 15 låtar långa spellista, varav fem låtar spelas mycket oftare än de andra, de har oftast nyheter varje halvtimme (som uppdateras kanske två gånger per dag) där de läser upp samma sak varje gång med få undantag, det är reklam ofta och du får själv inte välja vilken musik du vill lyssna på. När folk dessutom kan ringa in och önska låtar, så önskar de låtar som redan spelas på kanalen! Varför?!

När jag jobbade på en golfbana förut så hade jag hörselkåpor med radio. På en dag hade du hört precis allt som spelades på kanalen, med undantag för något specialfall då och då, en gång i veckan. Seven nation army spelades, helt ärligt, MINST två gånger i timmen första sommaren jag jobbade där. Varje dag.

Jag antar att de spelar de mest 'populära' låtarna (de är väl bara populära för att folk som lyssnar på radio tvingas lyssna på dem varje gång de spelas upp) ofta, för att oavsett när man sätter på radion så ska man höra en populär låt, och av samma anledning läser de ofta upp nyheterna. Men de som lyssnar på radio lyssnar oftast flera timmar, och har det som bakgrundsljud när de gör annat. Men tröttnar inte människor på samma låtar om och om och om och om igen? Där jag jobbar nu spelar de samma radiokanal som de gjorde när jag började, för sju månader sen. Det är SAMMA låtar som spelas fortfarande, lika ofta!

Om man ändå inte vill köpa musiken man vill lyssna på och envisas med att nöja sig med radions utbud istället, och artister ändå inte får betalt för det (för jag tror inte de tjänar mer på att du lyssnar på deras mest populära låt tjugo gånger på en dag via radio, än vad de tjänar på att du tankar ner deras album och kanske väcker intresse för bandet), då är det väl lika bra att tanka ner musik man faktiskt vill lyssna på?

Jag lyssnar mycket på musik, men jag föredrar tystnad framför radio.

Nu ska jag fortsätta fostra django och python. Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar